Selamat Tinggal Sayang OST

Tuesday, December 23, 2008

episod 2


Alamak, kena kawen !

Bab 2

-Rancangan apa tuh-

Aku lihat Amira menggeleng-gelengkan kepalanya sambil membuka plaster yang bercorak pooh. Setelah selesai, ditampalnya pada dahi aku. Tepat-tepat kat tengah dahi aku, adanya benjol hasil dari pelanggaran tadi.

“Kau siapa” soalku pada Amira. Aku lihat dia kaget. Aku pandang ke tepi. Hakimi pon ade..huhu malunyer..

“Cinta tak ingat ke siapa ni” soal Hakimi. Aku menggeleng-gelengkan kepala. Aku menahan ketawa. Amira dan Hakimi berpandangan sesame sendiri.

“Kau jangan buat main bende gini. Betul kau tak ingat sape aku. Cinta, cakap betul-betul siket.” Ujar Amira cemas

“Betul, kau sape, ek. Lelaki ni sape ek, pakwe aku ke?” tanyaku bodoh. Aku lihat wajah Amira dan Hakimi pucat. Cemas la tuh. Pandai jugak aku kelentong. Entahlah, tapi memang hobi aku menipu. Kadang-kadang aku tak boleh bezakan benda yang aku cakap tu betul ke tipu.

“Aku ni bestfrenz kau la, Amira si cantik manis, ni Hakimi pak we aku” balas Amira. Amboi, ambik kesempatan nampak. Amira si cantik manis, perasan gila bangang. Bangang pon tak de tahap perasan sampai macam ney. Dahla mengaku si Hakimi tu pak we die. Sabar Cinta, kau kena teruskan lakonan ney..kita tengok apa lagi yang dia nak bam bam boom aku lepas ney..

“Camne aku boleh accident gini. Kau ketuk kepala aku eh coz aku menggatal ngan pak we kau nih”

“tak..” balas Hakimi tetapi dipintas cepat oleh Amira. Nak kelentong lagi minah senget nih

“Betullah tuh, kau menggatal ngan pak we aku..aku hot arr. Tu aku tolak kau dari tinkat 3 ke bawah tu.. kau tarik rambut aku sampai tak ingat dunie.. Kau ingat tak pak we kau nama Jongos”. Cis, dah melampau ni. Nama Jongos pon diheret bersama.

“Tuhan masih sayangkan aku, ya”

“Nape pulak..”

“ye arr jatuh dari tingkat 3 pon boleh hidup. Dahlah tak cedera langsung.”

“Bukan sayang la, tapi nak suruh kau bertaubat dulu. Basuhkan diri daripada dosa sebab tu kau masih hidup”

Amboi mulut memang tak ade insuran nyawa ek. Kau kelentong aku sampai macam tu sekali..Eh, cikgu cantik dah masuk

Cikgu cantik- Nama betul Cikgu Mad Zin. Ajar aku add math. Sporting tahap gaban, otak pon boleh tahan kotornya. Glemer coz perut die yang paling boroi sekali kat Nexus.

1 jam setengah berlalu tapi Jongos masih tak masuk-masuk kelas. Amira pulak dengan becoknya bercerita tentang masalah ‘hilang ingatan’ aku yang palsu tadi. Tapi, tiada siapa pon tahu yang sebenarnya aku kelentong jer. Esok arr aku berterus-terang ngan bebudak ney. Tiba-tiba Jongos melangkah masuk dengan selamba tahap badak. Tak malu langsung, ke tak ada kemaluan. Huhu. Amira yang becok bercakap macam machine gun berhenti serta-merta apabila dilemparkan flying kiss special edition dari cikgu cantik.

“Kamu ke mana Gong Chan (Jongos la tuh. Lee Gong Chan tu nama korea die..pelik-pelik betul name org korea ni. Tapi, cikgu cantik je yg panggil dia Gong Chan owg laen semuanye panggil Danish except aku yg panggil dia Jongos)”

“Big boss panggil. Bianaeyo Cikgu” ujarnya selamba. Bianaeyo tuh perkataan feveret dia kalau dia ada buat salah. Maksud bianaeyo tu I’m sorry.. Eksyen la coz die sorang jer yang pandai cakap korea. Aku pon pandai gak cakap bahasa Greenland ( tak eksyen pown)..Innade wagedu wagede wagedu kedamse wagedu wagede wagedu kecakepuk..maksudnya, ‘saya’..tak percaye ye..Tanya la org Greenland

“Masalah bende pulak yang kau cipta kali ney..hisy, tak serik-serik lagi”

“Biasalah cikgu, masalah lelaki. Saya tersalah belasah orang.”

“Tersalah??”

“Cikgu kenal kembar Imran-Zakuan”
“Kenal, kenapa?”

“Sepetutnya saya pergi belasah Imran tapi tersalah bedal si Zakuan. Muka sama sangat, redha jelah si Zakuan dapat kembar gitu”. Bongok sangat mamat nih. Selambe je belasah orang. Dahlah tersalah belasah pulak tuh

“Imran cari pasal mende pulak”

“Dia jatuhkan air sirap saya cikgu. Tahu tak segelas tu mahal. Rm 1 cikgu. Mahal, dia ingat saya ni cop duit ke suka-suki hati je langgar then bukannya nak bayar ganti rugi pon.” Biar betul si Jongos ni. Juz pasal air sirap yang berharga Rm 1 pon boleh bawak bergaduh. Opps, fakta paling penting pasal Jongos ialah, dia ni sangatlah kedekut orangnya. Seposen pon berkira tahu tak. Cheapskate(kedekut nak mampos)

“Pasal tu je..”

“Actually saya saje je nak cari pasal. Dah 3 minggu tak jumpa big boss, rindu mula bertapak di hati. Harap-harap kena gantung sekolah. 3 hari pon dah cukup. Boleh pergi Korea kejap.”

“Hoi Jongos, kenapa suka sangat pergi Korea ha. Rindu kat ommagom dgn appagom (mak and ayah) ke” soalku mengejek

“Aik, tadi kata hilang ingatan” soal Amira. Aku tersengih kuda. Kelentong ku pecah. Gara-gara kau Jongos

“Hahaha.. korang percayakan cakap aku..kuakuakua..lawak betol. Err, Mira kau banyak kelentong aku tadi kan, kita settle lepas ney.”

“Kau diam pendek” jerkahnya. Wajahnya yang putih melepak itu jadi merah sebab marah. HA, aku lupa..mak ngan ayah dia dah meninggal and kubur diorang kat sane.. Patutlah Jongos marah sangat.. Jongos ingin membaling buku ke arahku tetapi sempat ditahan cikgu cantik. Jongos menjerit sebelum berlari keluar dari kelas..

30 minit kemudian..

“Kite kena normalkan diorang, Mira” kata Soleha dan Azira

“A’ah..diorang ni dah macam witch and the beast..pantang jumpa mesti wrestling..”

“Aku ada idea” jerit Azira tiba-tiba

“Apa? Bisik kat telinga kitorang ni” kata Soleha

“Ideanye macam ney..*******************************”

Aku pelik lihat minah senget tiga orang ni..Siap bisik-bisik lagi..

“Ha, ngumpat aku eh..” sergahku

“Jom Zira, Soleha, kat sini tak boleh nak rancang.. Jom keluar”

Aku terkebil-kebil memandang the three stooges keluar dari kelas.. sampai hati betul korang eh.. sampai hati rahsiakan dari aku..

“Wawawa..aku bilang sama mama aku ..”

“Bilanglah..” Aik, si Soleha ni nyempat-nyempat lagi menjawab

Di Nexus Café..

Azira menjadi jurutulis kepada rancangan mereka bertiga. Rancangan yang dikenali sebagai ‘ Berakhirnya konfrontasi antara Cinta dan Danish’..

“Agak-agak kau jadi tak” soal Amira

“Jadi tak jadi lain kira, sekurang-kurangnya kita dah usaha..Jadi ke tak itu hak Allah.”

“Kalau tak jadi agak-agaknya kita kena belasah tak..Cinta ngan Danish tu dua-dua kaki pukul”

“You hope Soleha, you hope” balas Amira dengan debaran yg kencang di dada..

No comments:

Post a Comment

comments