Selamat Tinggal Sayang OST

Tuesday, December 23, 2008

episod 15


Bab 15

Alamak, kena kawen!

-mianhada, saranganda-

1 syawal

Syawal kali ini sudah tidak bererti lagi bagiku. Aku bangun pagi-pagi dan iron baju raya. Lepas tu, aku kejutkan Jongos yang masih lali melayan air liur basi.

“Oppa, bangunlah!!” kataku. Aku tengok Jongos geliat-geliat sikit. Lepas Jongos bangun, aku terus menyalaminya. Dia kaget..

“Iana mintak maaf untuk segalanya. Sorry for my miscarriage. Sorry becoz of me, we lost our baby. Iana hancurkan impian Oppa”kataku disusuli esak tangis. Jongos peluk aku and nangis jugak.

“Bukan salah Iana, salah Oppa. Oppa yang tertolak Iana. Sorry, sebab Oppa, baby kita tak sempat melihat dunia ni. Oppa ni yang terlalu kuat jealous. Pantang tengok Iana cakap ngan budak lelaki.” Kata Jongos pulak. Jongos memeluk aku. Aku menangis sepuasnya dalam dakapannya. Sungguh, hati ini terlalu merindui baby kami yang aku usung selama 7 bulan. Tapi, baby itu pergi begitu sahaja juz with an accident.

“Dah, Iana pergi mandi. Kita nak pergi semayang raya pulak. Pergi mandi ek, ke nak mandi ngan Oppa”

“Tak nak. Oppa semayang sorang tau” kataku malu-malu. Takkan aku nak beritahu dia yang aku tengah period. Malu arr beb!!

“La, kenapa oppa je yang pergi. Iana pon pergilah jugak.”kata Jongos. Hisy, tak dapat tangkap lagi ke maksud aku.

“Iana tak boleh pergi coz..er..bulan datang ziarah Iana.” Kataku. Malunyer. Aku tengok Jongos senyum. Wawa, malunyer!!

“Owh, ABC la ni” katanya. Aku tersentak. ABC??

“ABC..mende tu”

“Allah Bagi Cuti..ABC. Apalah Iana ni. Takpelah, oppa mandi dulu. Duduk rumah baik-baik tau.”

Aku duduk senang-lenang kat ruang tamu. Banyaknyalah cerita raya ni, nasib baik SPM dah habis, boleh tengok tv puas-puas. Trial hari tu aku fail coz aku keguguran. Tapi Jongos dapat 5 A1, 4 A2 dan 1 C5..of course C5 tu sejarah. Aku ngan Jongos serasi. Sama-sama anti sejarah sampai kecik hati miss Yeo kami tuh. Tapi suami aku taklah sampai fail macam aku. Tiba-tiba loceng rumah berbunyi. Aku bukak pintu. Sapa pulak datang ek?? Nak kata harabuji, dia dah stay kat condo aku ni sejak aku miscarriage hari tu. Aku pon pergi bukak pintu. Ha, mama datang.

Aku salam ngan mama.

“Sihat, sayang??”

“Sihat, mama. Mama tak pergi semayang raya ke??”

“Tak. Malas. Ramai sangat orang. Danish pergi ke? Harabuji kau mana??”

“Amboi, mama banyaknya soalan. Danish pergi, harabuji tidur lagi. Nanti bangunlah.”

“Macam mana??” soal mama. Aku bingung

“Macam mana apa??”

“Ala, plan mama tuh. Korang dah habis SPM, baby dah tak ada, so plan start tak lagi” kata mama. Aku tersentak. Mama masih setia dengan plannya. Aku segera bangun. Tak..takkan aku buat bende tuh!!

“Mama, Cinta takkan buat. Cinta tak sanggup. He’s my husband. I can’t betray him. He’s my love. My only love, mama. Tak!! Cinta takkan khianat dia!!”

“Tak nak buat??!! Tak nak buat. Habis tu, kau sanggup bisness papa lingkup.”

“Kalau papa masih ada, dia takkan suruh Cinta buat mende yang memalukan tu mama. Cinta bukan pisau cukur”

“Kenapa kau ni? Dulu beria-ia nak kikis harta Danish tuh. Sekarang nih!!”

“Tu dulu, mama. Tu zaman bodoh Cinta. Zaman Cinta buta nak menilai cinta Danish terhadap Cinta. Mama faham tak??” kataku. Pang!!! Satu tamparan singgah di muka. Pijar rasanya. Lebih sakit dari biasa!!

“Mama tak kira. Kau kena kikis dia. Mama nak kalau tak kau jadi anak derhaka!! Faham tak!!”

“Mama!! Sampai hati mama!! I refuse to. I can’t do it. Cinta tak nak kikis harta Danish. Cinta nak bersama Danish.”

“So, ni sebab you happy sangat Cinta kawin ngan Danish rupa-rupanya. You nak semua harta I” sampuk seseorang. Aku tersentak. Harabuji sedang menuruni tangga. Ini bermakna, harabuji sudah mendengar semuanya!! Tak mungkin!! Tuhan!!

“I tak faham. Kenapa Cinta sanggup buat Danish macam tuh?? Kenapa?? He love you more than he love his life, Cinta. And you betray him. Such a bitch” jerkah harabuji. BITCH!! Hina sangatkah aku sampai dipanggil begitu sekali.

“Cinta tak nak buat, harabuji. Cinta sayangkan Danish.”

“Sayang?? And you Izzati, selama ni you flirt ngan I demi harta. Baguslah, anak beranak mata duitan. Materialistic.”aku memegang kaki harabuji tetapi dilepaskannya. Seolah-olah tidak sudi aku menyentuhnya.

“Harabuji, maafkan Cinta. Dulu, memang Cinta berniat. Tapi sekarang Cinta tak nak buat tu semua. Plizz harabuji”

“Argghh! Perempuan tak ada maruah macam kau tak layak untuk cucu aku, faham tak!!” tengking harabuji. “By tomorrow, aku tak nak tengok muka kau kat sini lagi. Pulangkan balik semua pemberian Danish. All the jewelleries and money. Tinggalkan, coz kau tak berhak. Arasso???”

Ini nasibku. Esok, aku harus meninggalkan Jongos. Mama pulang. Kemana harus aku pergi kalau hati ini sudah terlalu terluka ngan tindakan mama. Sampai hati mama buat aku macam nih. Dan harabuji, sekelip mata sahaja berubah!! Apabila Jongos pulang, aku memeluknya dengan tangisan. Walaupun kaget, dia melayani karenahku.

Malamnya…

Aku tertenggek di birai katil. Aku lihat Jongos menggoda malam ni. Dengan boxer berpokodots, badannya yang putih itu jelas kelihatan. Arghh, aku malu sendiri. Senyuman menggoda diukirkan padaku. Dia mengangkatku ke katil. Tak..aku kena kuat. Aku tak boleh tewas dengan godaan Jongos.

“Jangan goda Iana”

“Siapa yang goda siapa nih? Iana ke Oppa” soalnya. Hidungnya dibenamkan di dadaku.

“You’ll never get me tonite. I’ve set my mind. Arasso!!”

“Owh, ya!! I have to makesure that” katanya.

Kira-kira jam 4 pagi, Jongos tidur. Aku bangun terjingkit-jingkit. Aku mencapai satu bagasi. Aku melemparkan baju ke bagasiku. Selesai mengemas, aku mencapai sebuah buku dan pen. Aku coretkan sesuatu. Selesai, aku mencapai jeans dan t-shirt. Sweater Jongos dan teddy aku ambik. Gambar Jongos aku letak dalam bag. Sebelum keluar, aku memandang sekeliling. Aku menghampiri Jongos dan menciumnya. Ciuman terakhir..

“Oppa, mian-hae” kataku. Dan air mata ini jatuh lagi, entah kali ke berapa..

Danish terjaga tiba-tiba. Ditepinya, Cinta tiada. Maybe bini aku mandi kot. Danish ke tandas, tiada. Ke seluruh bilik dan rumah juga tiada!! Pendek, jangan buat suspense. Ke, kau malu ngan aku coz last nite. Danish ingin mandi, tetapi kertas di meja solek itu menarik perhatiannya..

-oppa, mian-hae. Maafkan Iana coz tinggalkan oppa lepas peristiwa semalam. I have to leave you. Oppa kena percaya semua yang harabuji cakap, coz semuanya betul. Iana nak pergi..jauh sangat. So, kalau oppa cintakan Iana, jangan cari Iana, sebab oppa takkan dapat cari Iana. Maafkan Iana atas semuanya. Saranghaeyo!! Sarang ha da myun..-

Surat itu direnyukkan Danish. Air matanya menitis. Kenapa?? Kenapa?? Harabuji..Danish ke bilik harabujinya..

Danish terduduk..betulkah yang dikatakan harabuji. Cinta nak kikis harta aku. Danish menangis. Terlalu sakit hatinya. Dia memegang kaki harabuji.

“Harabuji reka cerita, kan. Semuanya tak betul, kan” kata Danish. Harabujinya memegang bahunya.

“Kau kena percaya. Semuanya betul. Perempuan tu nak kikis kau!! Sedarlah!! She doesn’t love you. Lupakan dia..”

“Tapi..kami..i luv…”

“Forget that girl..Jangan cari dia. Dia bukan takdir kau. Lupakan dia!!” jerkah harabuji. Danish rebah..

“I can’t promise that. Harabuj. Saya tak boleh. Saya akan cari dia..”. Pendek, kau tunggu aku. aku akan cari kau. Aku mesti jumpa kau. Sebab kau cinta aku..kau cinta aku!!

No comments:

Post a Comment

comments