Selamat Tinggal Sayang OST

Tuesday, December 23, 2008

episod 13


Bab 13

Alamak, kena kawen!!

“Apa, kena kidnap-

Sejak Amira ambik alih team Cheersleader sekolah, dah banyak step baru yang direka. Ratu secara rasminya terpaksa blah dari team tuh. Aku pon kena blah gak coz mengikut deal yang kitorang buat, siapa kalah, kena blah dari team tuh. Sedang aku dok layan cerpen-cerpen baik punya kat penulisan2u ni, manakala Jongos sebelah aku ni tidur. Dia memang lemah mata bila tengok aku buka blog ni.

“Hoi, bukaklah e-learning. Mengamuk karang cikgu Imtinan tu kalau dia tahu kita tak buat e-learning chemistry. Tutuplah cerpen tuh. Hisy, serabutnya”

“Ala, oppa. Sikit je lagi. nak layan sikit je lagi”. Korang nak tahu tak, sejak hari tu, aku panggil si Jongos ni oppa, dia panggil aku Iana singkatan dari nama Adriana. Jongos ni bukan apa, dia Cuma cuak je kalau aku layan cerpen coz nanti bahu dia yang menjadi tempat persinggahan air mata aku nanti. Tiba-tiba Ratu datang.

“Aku nak jumpa Danish jap” katanya selamba. Aku singsing lengan. Hisy, minah ni..geramnyer..

“Bukan apa, aku nak jumpa dia sebagai president kelas yang bertanggungjawab. Aku ada mende nak settle ngan dia. Dun worry, aku tak kidnap dia lah”

“Oppa..” panggilku seakan merengek. Dia menyentuh kepalaku.

“Sekejap je, Iana. Sekejap je”. Aku tarik muncung panjang-sepanjang panjangnya..Tapi Jongos tetap pergi demi tanggungjawabnya terhadap kelas yang tercintan.

Lama sangat Jongos pergi. Aku mula tak sedap perut. Tiba-tiba Azira datang.

“Aku bukan nak jadi mercun dalam perkahwinan kau tapi..you have to see dis..”. Kata-kata Azira membuatkan aku berdebar. Nape ek??

Aku pon ikot Zira ke stor sekolah. Dari sebalik bangunan stor tu aku nampak Ratu ngan husband aku dok menarik blackboard. Aku tengok diorang mesra jer..aku pon hot arr..Bassya!! wacha!! Aja-aja!! Aku pon dengan beraninya gi terkam Ratu. Blackboard tu jatuh menimpa Jongos. Arghh, aku tak pedulikan. Aku serang Ratu. Aku tarik Ratu masuk bilik stor. Kat dalam tuh, aku tampar muka pompuan tuh. Hish, geramnya. Aku tarik rambut ngan tolak dia. Tapi, si Ratu nih tak melawan pon. Maybe dia consider sikit coz aku ni pregnant.

“Kenapa kau tak pergi ajak Hakimi tarik blackboard tuh. Nape laki aku jugak yang kau rembat, ha.” Tengkingku. Aku tengok Ratu dah start nangis. Aku pusing-pusing badan minah ni sebelum aku tolak dia kat atas buku-buku teks. Puas hati aku. Tiba-tiba aku teringatkan Jongos. Bila aku keluar dari stor tu, aku tengok blackboard tu masih menimpa Jongos. Aku pon angkat blackboard tu dengan susah dan payahnya. Dahlah perut aku nih buncit, kena angkat bende-bende berat gini. Jongos dah tak ada. Tiba-tiba ada orang peluk aku dari belakang. Kat hidung aku ada kain yang diletakkan klorofom. Busuknya. Lama aku melawan, last-last aku pitam gak. Buang Karen je

Sementara tu kat Nexus Booksworld..

Danish terpisat-pisat bangun. Bukan blackboard yang menyebabkan dia pengsan tapi bau klorofom tu. Aku kat mana nih. Mana Iana ni. Kenapa kepala aku sakit batak ni. Arghh sakitnyerr..Danish pon bangun. Gelap-gelita. Dia mengeluarakn handphone dan menjadikannya lampu suluhan. Danish memandang jam, kol 10.00 p.m. Tiba-tiba ada message masuk.

-kalau nak Pengguin kau ni selamat, kau bawak Rm 150 000 kat belakang rumah kau. Letak dalam dustbin. Jangan report polis kalau tak aku bidankan bini kau ni-

Ya Allah, bini aku kena culik. Gila, kejam siot. Danish pon mencari jalan keluar dari perpustakaan. Tiba-tiba ada satu lagi message masuk

-Aku upkan tebusan tu jadi Rm 155 ooo, coz bini kau ni makan banyak sangat. Esok, belakang rumah kau kol 9.59 pagi-

Air mata Jongos menitis. Siapa la yang sanggup kidnap bini aku tuh. Pendek kau duduk baik-baik tau, aku nak cari duit nih..

Sementara tu kat rumah penculik..

Aku tengok muka Hakimi takot jer..Tulah makwe bajingan, kau tu bersih tahu tak!! Ada ke patut aku yang dikidnapnya. Isy,isy..buat tempah bala jer..Tiba-tiba Ratu datang kasi aku makan. Dia tarik rambut aku.

“Aku beli mee je. Makan je jangan nak merungut” kata Ratu sambil double tape kat mulut aku nih ditariknya. Sakit siot!! Tak berperikemanusiaan langsung.

“Ratu, jangan kasar sangat. Dia pregnant tu kan” bela Hakimi.

“Lantaklah!! Dah Kimi kau diam. Serabutnye aku ngan kau nih. Penakut sangat, kita kidnap je bukannya nak bunuh pon. Tapi aku still bawak pistol mana tahu oppa kau tu bawak police. So, kau semayang taubatlah banyak-banyak coz, kalau oppa kau bawak police kau terpaksa aku tembak.” Kata Ratu selamba. Kecut jantung aku. pistol! Tembak! Aku pon makan mee tu dengan muka selamba.

Keesokannya..

Danish bersembunyi disebalik pagar. Lama, barulah datang sorang mamat yang serba hitam gi ambik duit tuh. Danish pon gi ikut mamat tuh. Tibalah dia di sebuah pondok kecik. Kat sini kau simpan bini aku. kurang ajar. Sebaik sahaja mamat yang tidak dapat dipastikan identitinya masuk ke pondok, Danish terus call police. Lama tunggu barulah dengar siren police.

Aku terdengar siren police. Ha, Jongos call police. Ratu simbah aku ngan air. Dia bukak ikatan aku kat tangan ngan kaki kecuali double tape kat mulut aku nih. Dia heret aku keluar. Huish, ramai siot police. Aku gubra dah ni. Macam mana kalau aku ditembak.

“Danish, kau mungkir janji” jerit Ratu yang sudah bertopeng.

“Kau ingat aku percaya ke penjahat macam kau ni” jerit Jongos pulak. Aku tengok Jongos mara ke arahku.

“Jangan mara, aku tembak kepala bini kau nanti” jerit Ratu pulak.

“Bapak polisi, aku surrender. Aku takot”. Tiba-tiba suara Hakimi berbunyi. Hakimi bukak topeng dan berlari ke police tapi ditembak dahulu olah Ratu. Hakimi tersungkur ke tanah. Mataku terbelalak.

“Itu hukuman orang yang belot.” Jerit Ratu. Aku jadi takot ngan Ratu. Dia ni sycho ke. Aku tengok Jongos mara sementara police tengah sibuk tengok Hakimi yang ditembak.

“Jangan mara aku kata. Kau tak faham ke??!!!” bentak Ratu. Tapi, Jongos mara gak. Degil sungguh. Aku dapat dengar Ratu tarik picu.

“Jangan mara!!!!” jerit Ratu lagi, tapi Jongos tetap mara. Jongos tarik aku dari cengkaman Ratu..

“Aku dah kata jangan lawan aku!!” jerit Ratu lagi.

Pomm..pomm..Dua das tembakan berbunyi menggamatkan suasana..

Aku dan Jongos terpana.

“Oppa…”rengekku. Tiba-tiba Jongos jatuh ke pangkuanku..darah membuak-buak keluar..

“OPPAAAAA!!!!!!!!!!!” Jeritku seperti orang tidak waras.

No comments:

Post a Comment

comments